Valpkurs

Hejsan svejsan!

Igår var vi på valpkurs.. inte världens bästa väder med regn och blåst men vi hade världens bästa humör, Leia och jag:) Gick super rakt igenom, hon var fokuserad och klarade uppgifterna galant! I mellan övningarna så fick hon sitta med ögonkontakt och jag belönade henne med jämna mellanrum.. funkade utmärkt som avledning,
då hon inte har något tålamod att sitta och vänta. Busade mycket med henne och gick små korta sträckor så hon kunde nosa runt, så hon slapp att sitta fokuserad genom hela kursen;) 

Här har vi momenten som vi övade på denna kväll:

Sitt och ligg med stanna kvar - Gick super bra som vanligt;) 

Slalom runt andra ekipage utan koppel - Gick jätte bra, detta har vi övat mycket i södertälje fast med koppel så där hade vi en fördel. Hon sneglar inte ens på andra hundar som springer runt henne eller nosar på henne! :)

NEJ! - Skulle gå runt koner med korv på. När hunden ville ta skulle vi bestämt säga NEJ och belöna med korv och bus när den avstod. Jag sa ordet NEJ en gång och det räckte tyckte jag, hon lyssnade direkt och jag vill inte tjata ut ordet.

Stanna - Gick bra, hon sätter sig ner när jag säger ordet stanna.. ska öva med klickers hemma! 

Kvällen avslutas alltid med teori. Igår pratade Lina om hundägaransvar och vad det finns för  regler att följa som hundägare. Mycket nyttigt! Visste till exempel inte att man var tvungen att koppla hundar i naturreservat, nu i efterhand låter det ju logiskt men vi har ganska många reservat runt där jag bor och där står det inte något om koppeltvång. Men nu vet jag bättre.. att jag inte visste det innan!?



Här är mitt första kort på Leia när hon bara hade varit hos oss i två dagar, taget med min mobil!
Saknar rynkorna hon hade på näsan:)) Våran älskade Brottarbritta;))

Ikväll ska jag träna med träapporten inne, ska lära henne att sitta när hon ser en spårappport! Om hon orkar när hon kommer hem från jobbet! Imorgon är hon MIN hela dagen, så då ska vi lägga några korta och roliga spår! Sen har Klara lovat mig att leka med Leia och mig så vi kan öva budföring:)) 

Over and out!   


Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort