Fulltecknad helg!

Oj vad jag har varit aktiv i helgen! Hur ska  man hinna blogga när man håller på med hundsport? haha

Ska först berätta hur det gick i tordags som jag har lovat;)
Spårningen gick bra. Började med att binda upp Leia i ett träd för att sedan gå ett ca 50 m långt spår med två leksaker. Jag ville ha ett kort och rakt spår med synretning för att få igång Leia, då hon inte var så jätte intresserad förra gången. Sen satt jag henne direkt i bilen utan att bry mig om henne, så hon fick ligga och "längta" efter spåret;) SEN kan jag lova att det inte var något fel på hennes motivation ialla fall!! Hon flög ut i spåret med sådan fart hon sprang över apporterna men upptäckte doften några meter efter, så hon vände och visade dom för mig innan hon ville iväg igen. Det var exakt det här jag ville ha.. stor motivation till att vilja spåra:) (Just nu bortser jag från noggrannheten, vill bara ha en hund som VILL först och främst) Sedan  blev det budföring med Klara, gick super! Hon visste vad hon skulle göra även fast det var länge sen vi testa "lekbudföringen". Vi lade in ordet "march" till henne i slutet av övningen när hon precis tog första stegen mot den andra figuranten. Så det blir att göra denna övning några gånger och sedan se om hon förstår innebörden av ordet i framtiden. Sedan fick jag  lite tips av Inger för att underlätta V-svängar i det fria följet, jag kanske fatta;)
Stort plus för min torsdag!!:)

Fredag klickade jag in träapporten, ville att hon skulle sitta när hon såg en apport i spåret. Men hon plockar automatiskt upp dem i munnen, så jag ångrade mig och tog den lätta vägen;) Hoppas jag inte ångrar mig i framtiden! Men det gav stort resultat på lördagens spårkurs! 

Min tanke med lördagens spårkurs var att jag ville testa hårt underlag i spåret. Fick tipset att lägga spåret över en grusväg först, då asfalt är ännu svårare. Plus att kursledaren tyckte jag skulle testa en vinkel också. Kunde valt att lägga två spår med en svårighet i varje men det blev allt i ett!! Ett ca 300 m långt spår med svår terräng och en 90 graders vinkel och över en grusväg. Plus att jag inte la några godsaker under träapporterna för att se om hon kom ihåg gårddagens träning. Tänkte att det här kan bli för svårt men det skadar inte att testa. 

Börjar med att flyga ut i spåret (motivation till 100), tänkte hon kommer att missa både vinkeln och apporterna! Jag hänger efter i nästan slutat av linan och ser ingenting! Visste att den första träapporten närmar sig och vad händer...! Jo, hon kommer tillbaka i spåret.. tänkte vad hände nu.. går hon bakspår? Nej hon har apporten i munnen och lämnar den till mig!! Står och bara tittar på henne, full av förundran och är minst sagt chockad! Jag skakar av mig chocken och ger henne massa godis och busar sedan med henne i massor!! (började nästan gråta för att jag kände sådan lycka att träningen hemma hade gett resultat). Sedan visade jag henne att nu kan du fortsätta.. och det gjorde hon med glädje! Framme vid vinkeln tog hon några varv och såg ganska förrvirrad ut.. jag stod still under tiden och väntade men när hon drog för långt bort ifrån spåret så höll jag emot lite för att visa att hon måste vända för att hitta det.. efter en stund hittade hon tillbaka, ser ut som hon gör ett lite glädjeskutt med bakbenen när hon hittar rätt igen! Sötfia:) Andra apporten tog hon också upp och släppte den framför mina fötter!! Grusvägen gick ganska bra, hon blev lite förvirrad igen då hon stod på grusvägen och tittade runt lite men hittade den ganska snart på andra sidan.. sedan kom slutet med favvoleksaken:) En nöjd prinsessa Leia sov gott i bilen påvägen hem! :) Jag ska fortsätta med apportträningen hemma och jag hoppas att detta håller i sig! Hon blev verkligen utmanad i lördags och klarade det bra, enligt mig. Ska inte göra sådana här svåra spår varje gång utan ska varieria mig. Samtidigt som för många lätta spår kan bli tråkiga i längden... 

Lördagen fortsatte hemma hos oss för att fira Jimmy som fyllde 26 år i söndags. Hans syster hade med sin hanvalp på 4 mån. De gick bra, men Leia var ganska trött efter spåret och det var inte Dexter.. ;) men det slutade med att båda somnade i hallen.. Dexter ville gärna sova på eller bredvid Leia men det tyckte inte hon, som ålade längre och längre bort från honom! haha:) När dem busade på gräsmattan låg Leia på rygg och lät Dexter bita och brottas med henne.. Min trygga och fina vovve! 

Igår så var jag skrivare på en lydnadstävling i Valdemarsviks BK. Detta för att lära mig vad en domare tittar på hos ett lydnadsekipage. Är ju nybörjare och tar varje chans för att lära mig mera! Domaren heter Anders Svensson och är ifrån Linköping och väldigt populär domare i östergötland, väldigt duktig enligt många! :) Ska gå lydnadskurs för honom i vår i Linköping:)) Har även anmält mig till en helgkurs för Lotta Linusson i vår, hon coachar svenska landslaget i lydnad! Så jag har en lärorik vår att se fram emot! 

Vilket långt inlägg det blev utan bilder! stackars er! Är svårt att ta bilder själv när man är ute i skogen:)                        
  

Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort